מה מַשיקים היום?

גם אתם ביקרתם באירוע השקה? לא? איך החמצתם אירוע משמעותי שכזה והוצאתם אותו בקלות כזו מקורות החיים שלכם? שהרי, אם לא נכחתם באירוע השקה אחד לפחות אינכם קיימים, לא?

ולחדשות בהרחבה

אירועי השקות הפכו לחזון נפרץ בארצנו הקטנטונת וגדשו את הסאה עד להתפקע. כל סופר וכל משורר שהוציאו את דברם מקיימים אירוע השקה לכבודו או לכבודם; יש המקיימים אירוע צנוע ויש המעדיפים אירוע רב־רושם ומפואר משל אלתרמן בכבודו ובעצמו הוציא ספר שירה. ואני אומר: תרגיעו! ארצנו הקטנטונת מוצפת במשוררים ובסופרים, לא צריך להציף אותה גם באירועי השקה מפוארים יותר או פחות שנועדו בעיקרם לטיפוח האגו שכבר כך מטופח ומנופח. אפשר עדיין לשמור על צניעות וענווה.

אז איך נקדם מכירות? איך נמכור?

יבוא מי שיבוא ויטען, שאירועי ההשקה נועדו בראש ובראשונה לפרסם את הספר, ליחצן אותו ובעיקר – למכור כמה שיותר עותקים ממנו בפעם אחת. רעיון יפה מעיקרו, אלא שבפועל רוב אירועי ההשקה משרתים את האגו של הסופר / המשורר שארגן אותם והם בבחינת הצהרת כוונות, רוצה לומר: חברים, אני משורר / סופר, שימו לב אליי, אני כאן ואני לא עומד להיעלם.
אז נכון, אין מנוס מקיום אירועים שכאלה לקידום הספר, אלא שיש לשמור על המטרה שלשמה נועדו האירועים האלה ולא להפוך אותם לאירוע נוצץ, יוקרתי מדי ורב־פאר, המשאיר רושם של חתונה מפוארת. צריך לשמור על פרופורציה, על הטעם הטוב, על השפיות.

השקה. מה עושים שם?

ברוב אירועי ההשקה תוכן קבוע: מתכנסת קבוצה של אנשים, בדרך כלל מוקירי המשורר / הסופר שספרו מושק באירוע, מתכבדים בתקרובת קלה עד בינונית, ומקשיבים באוזן אחת לקטעים מתוך הספר המדובר. לעתים מסתובבים בין השולחנות, מתעניינים בספר ולעתים אף קונים אותו. בעבורם זהו אירוע חברתי, סיבה לצאת מהבית, לדבר, לרכל מעט ולהשלים את ארוחת הערב. דברי חנופּה נשפכים שם כְּמים, חיוכים נמרחים, נשיקות, חיבוקים וכוסות מושקות "לחיים".
בעבור היוצר שהשיק את ספרו מדובר באירוע קידום המכירות המשמעותי הראשון של הספר, הוא נרגש בדרך כלל וכולו מכֻוון־מטרה להפיץ את יצירת האמנות שכתב, שמבחינתו היא יצירת המופת שהוציא בה"א הידיעה, ולמכור ממנה כמה שיותר עותקים.

לקיים או לא לקיים – זו השאלה

אירוע השקה הוא חד־פעמי בדרך כלל, לעומת זאת הספר שיצא לאור נשאר קבע והוא העיקר. אז אפשר בהחלט לקיים אירוע שכזה, אבל רצוי מאוד לזכור את מטרתו ולא להפוך אותו לאירוע אחר ממה שהוא נועד להיות. ובכלל, חשוב לזכור גם שלא כל ספר שיוצא לאור דורש אירוע השקה בצדו כדבר מובן מאיליו. יש ספרים שבהחלט יכולים להימכר גם ללא אירוע שכזה, לעומת אחרים – שטוב להם להישאר במגירה ולא להתפרסם.

כותב: יאיר בן־חור

הוצאת ספרים
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן